facebook
   zmiana czcionki: 
  +  
  domyślna  
  –  


Rugby TAG


Regulamin dyscypliny

                                     

   I. UCZESTNICTWO

 

1.          Drużynę stanowią uczniowie jednej szkoły podstawowej urodzeni w 2013 r. i młodsi;

2.          Zespół liczy maksymalnie 8 zawodników (w całym turnieju);

3.          W każdym zespole muszą być minimum 3 dziewczynki, w tym 2 na boisku;

4.          Na boisku występuje minimum 5 grających + rezerwa (obowiązują przepisy szerokości gry w rugby TAG tj. 4 m na 1 zawodnika); 

5.          Chłopcy jak i dziewczynki zdobywają po jednym punkcie.

 

  II. PRZEPISY GRY

      Rugby TAG jest to najbardziej podstawowa, bezkontaktowa odmiana rugby. Szczegółowe zasady i przepisy gry w    rugby Tag znajdują się na stronie Polskiego Związku Rugby: http://pzrugby.pl/download/35

1. Zasady ogólne:

-      czas gry 2 x 5minut do 2 x 7 minut, w zależności od ilości meczów; w turnieju nie więcej niż 50 minut;

-      wymiary boiska: min. 20m x 40m, max 22m x 55m (w zależności od szerokości boiska) + pola punktowe (w turniejach regionalnych), (w turniejach szkolnych zalecany jest podzielnik szerokości boiska przez 4 – np.: orlik, sala 20m na 4m = 5 zawodników w boisku na drużynę;

-      w rugby TAG nie występują elementy szarży (ataku na zawodnika z piłką), zabroniona jest gra nogami (oprócz   wznowienia gry), nie ma młynów oraz wrzutów do autu;

-      przez wzgląd na bezpieczeństwo, gracz z piłką musi pozostawać na nogach cały czas i nie wolno mu zdobywać punktów poprzez rzucanie się "nurkowanie" w obręb pola punktowego;

-      jeżeli zawodnik położy piłkę będąc w tym czasie np. na kolanie, przyłożenie powinno zostać zaliczone, jednak sędzia powinien natychmiast przypomnieć wszystkim zawodnikom, że w zgodzie z regulaminem powinni dotykać podłoża jedynie stopami;

-      obrona występuje wyłącznie poprzez zrywanie TAG-ów; nie występuje kontakt fizyczny (przytrzymanie innego zawodnika, pchnięcie itp.) oraz położenie ręki między podłogą a piłką w trakcie przykładania piłki drużyny w ofensywie;

-      gdy piłka zostanie położona w polu punktowym, gra jest wznawiana "wolnym podaniem" (rzutem wolnym) ze środka boiska przez drużynę, na której polu została położona piłka.

 

2. Podania i bieg z piłką

-      piłka może być podana (rzucona) jedynie w bok lub do tyłu w powietrzu, nie może zostać przekazana z ręki do ręki; jeżeli piłka zostanie przekazana, podana lub kopnięta do przodu, wtedy Sędzia dyktuje rzut wolny dla drużyny    przeciwnej z wyjątkiem prawa korzyści;

-      w zgodzie z zasadą płynnej gry, sędzia powinien stosować prawo korzyści w każdym możliwym przypadku; - piłkę należy nosić w dwóch rękach (wyjątkiem jest minięcie linii obrony ostatniego zawodnika); - zawodnik drużyny przeciwnej nie może łapać za piłkę (obrona stosuje tylko zrywanie TAG-ów).

 

3. Rzut wolny

-      rzut wolny jest stosowany do rozpoczęcia/wznowienia gry ze środka boiska na początku każdej połowy meczu oraz   ze wskazanego przez sędziego miejsca przewinienia;

-      sygnalizacja sędziego - ręka zgięta w łokciu pod kontem 90 stopni odwrócona do strony drużyny mającej rozpocząć grę; (więcej sygnalizacji na tronie PZR);

-      w momencie rzutu wolnego drużyna musi cofnąć się o pięć metrów od miejsca przewinienia; nikomu nie wolno ruszyć do przodu do momentu, w którym piłka nie opuści rąk rozpoczynającego; zawodnik musi rozpocząć z piłką w obu dłoniach, poinstruowany przez sędziego komendą "Graj";

-      jeśli przewinienie ma miejsce w obrębie do pięciu metrów od linii pola punktowego drużyny broniącej, rzut wolny musi być wykonany przez drużynę atakującą z pięciu metrów od pola punktowego.

-       

4. TAG

-      TAG znacznik (szarfa) przyczepiony do pasa zawodnika;

-      długość TAG'a nie może być krótsza niż 35 cm;

-      prawidłowe i nieprawidłowe założenie TAG-ów pokazano w regulaminie szczegółowym;

-      gdy obrońca zerwie jeden ze znaczników przyczepionych do pasa zawodnika z piłką musi: a) zatrzymać się;

b)  trzymać znacznik w dłoni uniesionej do góry nad głowę;

c)   krzyknąć "Tag!";

d)  oddać znacznik zawodnikowi, któremu został on zerwany po odegraniu przez niego piłki; e) powrócić do gry;

 

   -  zawodnik pozbawiony znacznika musi:

a)     zaprzestać biegu do trzech sekund lub trzech kroków;

b)     podać piłkę natychmiast, wykonując jednocześnie maksymalnie trzy kroki;

c)      umieścić ponownie znacznik na pasie po jego otrzymaniu od obrońcy;

d)     powrócić do gry.

 

5. ZASADY GRY

-      tylko zawodnik z piłką może zostać pozbawiony znacznika; zawodnik taki może biegać i unikać potencjalnych zerwań znacznika, ale nie może bronić się przed zerwaniem znacznika używając rąk lub piłki;

-      gdy zawodnik z piłką zostanie pozbawiony znacznika piłka musi zostać podana w ciągu trzech kroków lub trzech sekund, które uwzględniają czas potrzebny na zatrzymanie się zawodnika (sędzia wydaje komendę: Podaj! Podaj! Następnie gwiżdże); zawodnik musi zatrzymać się najszybciej jak to możliwe (trzy kroki), piłka może zostać podana w czasie zatrzymywania się zawodnika lub przyłożona na polu punktowym, jeżeli zawodnik znajduje się w obrębie pola punktowego przeciwnika i nie stracił dwóch TAG-ów; jeżeli podanie zajmuje więcej niż trzy sekundy lub zawodnik robi    więcej niż trzy kroki musi zostać ukarany poprzez przyznanie rzutu wolnego dla drużyny przeciwnej; zawodnik, któremu    zostanie zerwany TAG (po podaniu), jak i zawodnik, który zerwał TAG są wyłączeni z gry do momentu przyczepienia TAGa do paska (zawodnik w ofensywie) i oddania TAGa w ręce przeciwnika (zawodnik w defensywie);

-      zawodnik pozbawiony znacznika w polu punktowym musi natychmiast położyć piłkę by zdobyć punkt; sędzia może pomóc poprzez wydanie komendy: „Połóż piłkę a uznam punkty” lub podobnej;

-      jeżeli zawodnik rzuca się "nurkuje" by zdobyć punkt, będzie to uznane za przewinienie i zostanie przyznany rzut wolny dla drużyny w obronie z linii pięciu metrów od pola punktowego;

-      zawodnik broniący po zerwaniu znacznika musi odsunąć się od zawodnika z piłką i zająć neutralną pozycję (wyczekującą) dopóki piłka nie zostanie odegrana lub też próbować zerwać drugiego TAGa; obrońca musi ułatwić zagranie piłki, nie może umyślnie dotykać piłki, póki jest ona w rękach innego zawodnika;

-      wszyscy zawodnicy z drużyny broniącego muszą próbować wycofać się w kierunku swojego pola punktowego, póki przed piłką; jeżeli zawodnik broniący będący na pozycji spalonego, przechwyci, zatrzyma, uniemożliwi podanie lub je spowolni wówczas przeciw jego drużynie zostanie przyznany rzut wolny; zawodnik może jednak wycofać się z pozycji spalonej i wówczas przechwycić podanie nim piłka dotrze do zamierzonego odbiorcy.

 

6.   Gra faul

-      zawodnik z piłką może biegać i unikać potencjalnego zerwania znacznika, lecz nie może bronić się używając rąk lub    piłki;

-      zawodnik nie może umyślnie wchodzić w kontakt z innym (ciągnąć, popychać, wybiegać bezpośrednio przed oponenta lub zmuszać swoim zachowaniem do wbiegnięcia w siebie zawodnika z piłką); jeżeli taki kontakt nastąpi sędzia przerywa grę a zawodnik popełniający przewinienie zostaje napomniany o bezkontaktowej formie gry;

-      piłka nie może być wyrywana z rąk innego zawodnika;

-      zawodnicy nie mogą kopać piłki;

-      gra jest zaplanowana z myślą o poruszaniu się na stopach (nie wolno grać w podporze na kolanie, na łokciu itp.)  oraz z piłką w obu rękach; jeżeli piłka upadnie na podłoże, zawodnik może ją podnieść, ale nie wolno mu upadać by ją zdobyć;

-      w przypadku przewinienia rzut wolny następuje z miejsca przewinienia; grę rozpoczyna drużyna, która nie     popełniła przewinienia;

-      w uzasadnionych przypadkach, po serii kilkukrotnego łamania przepisów przez drużynę broniącą, w polu 5 metrów

(np. spalony, niewycofanie się na linię końcową, faul), sędzia może przyznać karny punkt drużynie atakującej (na wzór     karnego przyłożenia, karnej piątki w rugby dorosłych);

-      nie można blokować przeciwnika bez piłki;

-      nie można łapać przeciwnika za żadną część ubrania oprócz szarf;

-      nie można rzucać szarfy na ziemię, należy ją podać osobie, której została zerwana; - zakaz obrotu wokół własnej osi-360 stopni; - należy zachować się w sposób sportowy.

 

7.     SANKCJE: rzut wolny

 

          7.1.      Strata piłki

-      po zerwaniu jednej taśmy zawodnik musi się zatrzymać i podać piłkę w ciągu 3 sekund lub też 3 kroków (sędzia liczy na głos), jeżeli tego nie uczyni traci piłkę;

-      po zerwaniu dwóch taśm piłkę otrzymuje drużyna przeciwna i rozpoczyna grę;

-      po podaniu piłki do przodu grę z miejsca podania rozpoczyna drużyna przeciwna;

-      za wymuszony kontakt;

-      zbijanie ręki przeciwnika, który chwyta TAG; -  

-      wyjście na aut;

-      podanie do przodu.

          7.2.      Rozpoczęcie/wznowienie gry zawsze w polu gry.

-      przy rozpoczęciu drużyna przeciwna musi stać w odległości 5 metrów (kroków) od piłki;

-      gra rozpoczyna się po komendzie „gra” bądź gdy zawodnik trzymający piłkę „zaznaczy ją" tzn. piłka leży na ziemi    zawodnik dotyka ją nogą i podnosi;

-      trzymając piłkę dotyka stopy tak aby piłka opuściła na chwilę ręce.

          7.3.       Spalony

-      po zerwaniu szarfy zawodnicy w defensywie muszą się cofnąć w stronę swojego pola punktowego i nie mogą brać    udziału w grze;

-      jeżeli zawodnik przeszkodzi w grze; gra przesuwana jest o 5 metrów i jest wznawiana.  

           7.4.      Przód/upuszczenie piłki

-      jeżeli piłka zostanie upuszczona do tyłu względem strony drużyny atakującej jest „wolna” tzn. każdy może podnieść i podjąć grę, jednak, jeżeli stwarza to niebezpieczną grę (przepychania, rzucania się na nią) sędzia decyduje, która drużyna była pierwsza przy piłce;

-      przy podaniu do przodu drużyna przeciwna może przechwycić piłkę i podjąć grę.

8. Sędzia

-      sędzia jest animatorem gry;

-      dba o prawidłowe założenie TAG-ów przed rozpoczęciem gry;

-      prowadzi tak spotkanie, aby zapewnić ciągłość gry; - dba o bezpieczeństwo zawodników; - odlicza czas gry.

9. Postanowienia końcowe - zmiany hokejowe;

-      zdobywanie punktów - tylko przez przyłożenia (jeżeli zawody odbywają się w szkole np. na hali, boisku asfaltowym dopuszczone jest zdobywanie punktów tylko przez wbiegnięcie na pole punktowe - związane jest to z bezpieczeństwem uczestników gry);

-      jeżeli zespół zostanie zdekompletowany lub przyjedzie mniejszą liczbą zawodników Pełnomocnik PZR lub Sędzia główny na dany turniej może podjąć decyzję o dopuszczeniu zespołu do gry, a przeciwnik musi wystawić równą liczbę zawodników.

 

   III. PUNKTACJA

   Za wygrane spotkanie drużyna otrzymuje - 3 punkty, za remis 2 punkty, za przegrane - 1 punkt, za oddanie meczu    walkowerem - 0 punktów.

O kolejności zespołów decydują kolejno:

a.  większa liczba zdobytych punktów,

           b.  jeżeli dwie lub więcej drużyn uzyska tą samą liczbę punktów:                                       

         małe punkty, które zawodnicy zdobędą podczas gier grupowych;

         mniejszy bilans punktów straconych;

bezpośredni mecz.
Utworzono: 2025-09-02 13:50

Wyniki

Utworzono: 2025-09-02 13:49

 

Zobacz również

Wyszukaj

Zobacz galerię

logo GZSiSS
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego

Al. Grunwaldzka 244 , 80-314 Gdańsk
tel. 48 58 520 68 50
biuro@ssm.gda.pl
elek. skrzynka podawcza ePUAP: /GZSISS/SkrytkaESP

Szkolne Schronisko
Młodzieżowe w Gdańsku

Al. Grunwaldzka 244
80-314 Gdańsk
tel. 48 520 68 51
grunwaldzka@ssm.gda.pl

Filia SSM Wałowa

ul. Wałowa 21
80-858 Gdańsk
tel. 48 58 301 23 13
walowa@ssm.gda.pl

Filia SSM

ul. Kartuska 245B
80-125 Gdańsk
tel. 48 58 302 60 44
kartuska@ssm.gda.pl

Gdański Ośrodek Kultury Fizycznej

ul. Grunwaldzka 244
80-314 Gdańsk
tel. 48 58 520 68 50
biuro@ssm.gda.pl