facebook
   zmiana czcionki: 
  +  
  domyślna  
  –  


Rugby TAG


Regulamin dyscypliny

Szkoły przystępujące do współzawodnictwa muszą się zarejestrować przez system rejestracji szkół srs.szs.pl nie później niż do 30 września 2024 roku.

 

   I. UCZESTNICTWO

 

1.     Drużynę stanowią uczniowie jednej szkoły podstawowej urodzeni w 2012 r. i młodsi;

2.     Zespół liczy maksymalnie 8 zawodników (w całym turnieju);

3.     W każdym zespole muszą być minimum 3 dziewczynki, w tym na 1 boisku;

4.     Na boisku występuje minimum 5 grających + rezerwa (obowiązują przepisy szerokości gry w rugby TAG tj. 4 m na 1 zawodnika); 

5.     Chłopcy jak i dziewczynki zdobywają po jednym punkcie.

 

  II. PRZEPISY GRY

      Rugby TAG jest to najbardziej podstawowa, bezkontaktowa odmiana rugby. Szczegółowe zasady i przepisy gry w    rugby Tag znajdują się na stronie Polskiego Związku Rugby: http://pzrugby.pl/download/35

1. Zasady ogólne:

-                  czas gry 2 x 5minut do 2 x 7 minut, w zależności od ilości meczów; w turnieju nie więcej niż 50 minut;

-                  wymiary boiska: min. 20m x 40m, max 22m x 55m (w zależności od szerokości boiska) + pola punktowe (w turniejach regionalnych), (w turniejach szkolnych zalecany jest podzielnik szerokości boiska przez 4 – np.: orlik, sala 20m na 4m = 5 zawodników w boisku na drużynę;

-                  w rugby TAG nie występują elementy szarży (ataku na zawodnika z piłką), zabroniona jest gra nogami (oprócz   wznowienia gry), nie ma młynów oraz wrzutów do autu;

-                  przez wzgląd na bezpieczeństwo, gracz z piłką musi pozostawać na nogach cały czas i nie wolno mu zdobywać    punktów poprzez rzucanie się "nurkowanie" w obręb pola punktowego;

-                  jeżeli zawodnik położy piłkę będąc w tym czasie np. na kolanie, przyłożenie powinno zostać zaliczone, jednak sędzia powinien natychmiast przypomnieć wszystkim zawodnikom, że w zgodzie z regulaminem powinni dotykać podłoża jedynie stopami;

-                  obrona występuje wyłącznie poprzez zrywanie TAG-ów; nie występuje kontakt fizyczny (przytrzymanie innego zawodnika, pchnięcie itp.) oraz położenie ręki między podłogą a piłką w trakcie przykładania piłki drużyny w ofensywie;

-                  gdy piłka zostanie położona w polu punktowym, gra jest wznawiana "wolnym podaniem" (rzutem wolnym) ze środka boiska przez drużynę, na której polu została położona piłka.

 

2. Podania i bieg z piłką

-                  piłka może być podana (rzucona) jedynie w bok lub do tyłu w powietrzu, nie może zostać przekazana z ręki do ręki; jeżeli piłka zostanie przekazana, podana lub kopnięta do przodu, wtedy Sędzia dyktuje rzut wolny dla drużyny    przeciwnej z wyjątkiem prawa korzyści;

-                  w zgodzie z zasadą płynnej gry, sędzia powinien stosować prawo korzyści w każdym możliwym przypadku;  

-                  piłkę należy nosić w dwóch rękach (wyjątkiem jest minięcie linii obrony ostatniego zawodnika);

-                  zawodnik drużyny przeciwnej nie może łapać za piłkę (obrona stosuje tylko zrywanie TAG-ów).

 

3. Rzut wolny

-                  rzut wolny jest stosowany do rozpoczęcia/wznowienia gry ze środka boiska na początku każdej połowy meczu oraz   ze wskazanego przez sędziego miejsca przewinienia;

-                  sygnalizacja sędziego - ręka zgięta w łokciu pod kontem 90 stopni odwrócona do strony drużyny mającej rozpocząć grę; (więcej sygnalizacji na tronie PZR);

-                  w momencie rzutu wolnego drużyna musi cofnąć się o pięć metrów od miejsca przewinienia; nikomu nie wolno ruszyć do przodu do momentu, w którym piłka nie opuści rąk rozpoczynającego; zawodnik musi rozpocząć z piłką w obu dłoniach, poinstruowany przez sędziego komendą "Graj";

-                  jeśli przewinienie ma miejsce w obrębie do pięciu metrów od linii pola punktowego drużyny broniącej, rzut wolny musi być wykonany przez drużynę atakującą z pięciu metrów od pola punktowego.

4. TAG

-                 TAG – znacznik (szarfa) przyczepiony do pasa zawodnika;

-                 długość TAG'a nie może być krótsza niż 35 cm;

-                 prawidłowe i nieprawidłowe założenie TAG-ów pokazano w regulaminie szczegółowym;

-                 gdy obrońca zerwie jeden ze znaczników przyczepionych do pasa zawodnika z piłką musi: a) zatrzymać się;

 

b)               trzymać znacznik w dłoni uniesionej do góry nad głowę;

c)                krzyknąć "Tag!";

d)               oddać znacznik zawodnikowi, któremu został on zerwany po odegraniu przez niego piłki;

e)               powrócić do gry;

 

           -  zawodnik pozbawiony znacznika musi:

a)               zaprzestać biegu do trzech sekund lub trzech kroków;

b)               podać piłkę natychmiast, wykonując jednocześnie maksymalnie trzy kroki;

c)                umieścić ponownie znacznik na pasie po jego otrzymaniu od obrońcy;

d)               powrócić do gry.

 

5. ZASADY GRY

-                tylko zawodnik z piłką może zostać pozbawiony znacznika; zawodnik taki może biegać i unikać potencjalnych zerwań znacznika, ale nie może bronić się przed zerwaniem znacznika używając rąk lub piłki;

-                gdy zawodnik z piłką zostanie pozbawiony znacznika piłka musi zostać podana w ciągu trzech kroków lub trzech sekund, które uwzględniają czas potrzebny na zatrzymanie się zawodnika (sędzia wydaje komendę: Podaj! Podaj! Następnie gwiżdże); zawodnik musi zatrzymać się najszybciej jak to możliwe (trzy kroki), piłka może zostać podana w czasie zatrzymywania się zawodnika lub przyłożona na polu punktowym, jeżeli zawodnik znajduje się w obrębie pola

   punktowego przeciwnika i nie stracił dwóch TAG-ów; jeżeli podanie zajmuje więcej niż trzy sekundy lub zawodnik robi    więcej niż trzy kroki musi zostać ukarany poprzez przyznanie rzutu wolnego dla drużyny przeciwnej; zawodnik, któremu    zostanie zerwany TAG (po podaniu), jak i zawodnik, który zerwał TAG są wyłączeni z gry do momentu przyczepienia

   TAGa do paska (zawodnik w ofensywie) i oddania TAGa w ręce przeciwnika (zawodnik w defensywie);

-                zawodnik pozbawiony znacznika w polu punktowym musi natychmiast położyć piłkę by zdobyć punkt; sędzia może pomóc poprzez wydanie komendy: „Połóż piłkę a uznam punkty” lub podobnej;

-                jeżeli zawodnik rzuca się "nurkuje" by zdobyć punkt, będzie to uznane za przewinienie i zostanie przyznany rzut wolny dla drużyny w obronie z linii pięciu metrów od pola punktowego;

-                zawodnik broniący po zerwaniu znacznika musi odsunąć się od zawodnika z piłką i zająć neutralną pozycję

(wyczekującą) dopóki piłka nie zostanie odegrana lub też próbować zerwać drugiego TAGa; obrońca musi ułatwić zagranie piłki, nie może umyślnie dotykać piłki, póki jest ona w rękach innego zawodnika;

-                wszyscy zawodnicy z drużyny broniącego muszą próbować wycofać się w kierunku swojego pola punktowego, póki są przed piłką; jeżeli zawodnik broniący będący na pozycji spalonego, przechwyci, zatrzyma, uniemożliwi podanie lub je spowolni wówczas przeciw jego drużynie zostanie przyznany rzut wolny; zawodnik może jednak wycofać się z pozycji spalonej i wówczas przechwycić podanie nim piłka dotrze do zamierzonego odbiorcy.

 

6.   Gra faul

-                zawodnik z piłką może biegać i unikać potencjalnego zerwania znacznika, lecz nie może bronić się używając rąk lub    piłki;

-                zawodnik nie może umyślnie wchodzić w kontakt z innym (ciągnąć, popychać, wybiegać bezpośrednio przed oponenta lub zmuszać swoim zachowaniem do wbiegnięcia w siebie zawodnika z piłką); jeżeli taki kontakt nastąpi sędzia przerywa grę a zawodnik popełniający przewinienie zostaje napomniany o bezkontaktowej formie gry;

-                piłka nie może być wyrywana z rąk innego zawodnika;

-                zawodnicy nie mogą kopać piłki;

-                gra jest zaplanowana z myślą o poruszaniu się na stopach (nie wolno grać w podporze na kolanie, na łokciu itp.)  oraz z piłką w obu rękach; jeżeli piłka upadnie na podłoże, zawodnik może ją podnieść, ale nie wolno mu upadać by ją zdobyć;

-                w przypadku przewinienia rzut wolny następuje z miejsca przewinienia; grę rozpoczyna drużyna, która nie     popełniła przewinienia;

-                w uzasadnionych przypadkach, po serii kilkukrotnego łamania przepisów przez drużynę broniącą, w polu 5 metrów

(np. spalony, niewycofanie się na linię końcową, faul), sędzia może przyznać karny punkt drużynie atakującej (na wzór     karnego przyłożenia, karnej piątki w rugby dorosłych);

-                nie można blokować przeciwnika bez piłki;

-                nie można łapać przeciwnika za żadną część ubrania oprócz szarf;

-                nie można rzucać szarfy na ziemię, należy ją podać osobie, której została zerwana; - zakaz obrotu wokół własnej osi-360 stopni; - należy zachować się w sposób sportowy.

 

7.     SANKCJE: rzut wolny

           7.1.    Strata piłki

-                po zerwaniu jednej taśmy zawodnik musi się zatrzymać i podać piłkę w ciągu 3 sekund lub też 3 kroków (sędzia liczy na głos), jeżeli tego nie uczyni traci piłkę;

-                po zerwaniu dwóch taśm piłkę otrzymuje drużyna przeciwna i rozpoczyna grę;

-                po podaniu piłki do przodu grę z miejsca podania rozpoczyna drużyna przeciwna; - za wymuszony kontakt;

-                zbijanie ręki przeciwnika, który chwyta TAG;

-                wyjście na aut;

-                podanie do przodu.

           7.2. Rozpoczęcie/wznowienie gry zawsze w polu gry.

-                przy rozpoczęciu drużyna przeciwna musi stać w odległości 5 metrów (kroków) od piłki;

-                gra rozpoczyna się po komendzie „gra” bądź gdy zawodnik trzymający piłkę „zaznaczy ją" tzn. piłka leży na ziemi    zawodnik dotyka ją nogą i podnosi;

-                trzymając piłkę dotyka stopy tak aby piłka opuściła na chwilę ręce.

           7.3.     Spalony

-                po zerwaniu szarfy zawodnicy w defensywie muszą się cofnąć w stronę swojego pola punktowego i nie mogą brać    udziału w grze;

-                jeżeli zawodnik przeszkodzi w grze; gra przesuwana jest o 5 metrów i jest wznawiana. 

           7.4.   Przód/upuszczenie piłki

-                jeżeli piłka zostanie upuszczona do tyłu względem strony drużyny atakującej jest „wolna” tzn. każdy może ją podnieść i podjąć grę, jednak, jeżeli stwarza to niebezpieczną grę (przepychania, rzucania się na nią) sędzia decyduje, która drużyna była pierwsza przy piłce;

-                przy podaniu do przodu drużyna przeciwna może przechwycić piłkę i podjąć grę.

8. Sędzia

-        sędzia jest animatorem gry;

-        dba o prawidłowe założenie TAG-ów przed rozpoczęciem gry;

-        prowadzi tak spotkanie, aby zapewnić ciągłość gry;

-        dba o bezpieczeństwo zawodników; - odlicza czas gry.

 

9. Postanowienia końcowe - zmiany hokejowe;

-                zdobywanie punktów - tylko przez przyłożenia (jeżeli zawody odbywają się w szkole np. na hali, boisku asfaltowym dopuszczone jest zdobywanie punktów tylko przez wbiegnięcie na pole punktowe - związane jest to z bezpieczeństwem uczestników gry);

-                jeżeli zespół zostanie zdekompletowany lub przyjedzie mniejszą liczbą zawodników Pełnomocnik PZR lub Sędzia główny na dany turniej może podjąć decyzję o dopuszczeniu zespołu do gry, a przeciwnik musi wystawić równą liczbę zawodników.

 

   III. PUNKTACJA

   Za wygrane spotkanie drużyna otrzymuje - 3 punkty, za remis – 2 punkty, za przegrane - 1 punkt, za oddanie meczu    walkowerem - 0 punktów.

O kolejności zespołów decydują kolejno:

a.  większa liczba zdobytych punktów,

b. jeżeli dwie lub więcej drużyn uzyska tą samą liczbę punktów:

                małe punkty, które zawodnicy zdobędą podczas gier grupowych; •            mniejszy bilans punktów straconych;

                bezpośredni mecz.

 

 

Utworzono: 2024-09-11 08:39

 

Zobacz również

Wyszukaj

Zobacz galerię

logo GZSiSS
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego

Al. Grunwaldzka 244 , 80-314 Gdańsk
tel. 48 58 520 68 50
biuro@ssm.gda.pl
elek. skrzynka podawcza ePUAP: /GZSISS/SkrytkaESP

Szkolne Schronisko
Młodzieżowe w Gdańsku

Al. Grunwaldzka 244
80-314 Gdańsk
tel. 48 520 68 51
grunwaldzka@ssm.gda.pl

Filia SSM Wałowa

ul. Wałowa 21
80-858 Gdańsk
tel. 48 58 301 23 13
walowa@ssm.gda.pl

Filia SSM

ul. Kartuska 245B
80-125 Gdańsk
tel. 48 58 302 60 44
kartuska@ssm.gda.pl

Gdański Ośrodek Kultury Fizycznej

ul. Grunwaldzka 244
80-314 Gdańsk
tel. 48 58 520 68 50
biuro@ssm.gda.pl