Szkoły
przystępujące do współzawodnictwa muszą się zarejestrować przez system
rejestracji szkół srs.szs.pl zgodnie z
kalendarzami wojewódzkimi
nie później niż do 30 września 2020 roku.
I. Uczestnictwo
·
W zawodach biorą udział drużyny
dziewcząt i chłopców,
·
Drużynę stanowią uczniowie jednej
szkoły ponadpodstawowej urodzeni w roku 2003 i młodsi.
· Drużyna składa się z 4 zawodniczek/zawodników (3 zawodników na boisku i 1
zmiennik).
· Organizator
zawodów odpowiada za udostępnienie piłek meczowych. Na rozgrzewkę drużyny
powinny zgłaszać się z własnymi piłkami.
II.
Przepisy gry
- mecze są rozgrywane na boisku do koszykówki 3x3 z jednym
koszem (wysokość – 3,05 m), boisko musi mieć wyznaczoną linię rzutów
wolnych (5,80 m), linię rzutów za 2 punkty (6,75 m) oraz „półkole bez
szarży” pod koszem; można używać połowy tradycyjnego boiska do koszykówki,
- rozgrywki dziewcząt i chłopców powinny odbywać się oficjalną
piłką do gry w koszykówkę 3x3 o rozmiarze ‘6,
- zespół sędziowski składa się z 1 lub 2 sędziów boiskowych
oraz sędziów stolikowych,
- rzut monetą zdecyduje o tym, której drużynie przyznane
zostanie posiadanie piłki na rozpoczęcie meczu, drużyna, która wygra
losowanie ma prawo wybrać posiadanie piłki na rozpoczęcie meczu lub przed
rozpoczęciem ewentualnej dogrywki,
- czas gry wynosi 10 minut, zegar czasu gry będzie zatrzymywany
podczas sytuacji martwej piłki oraz podczas rzutów wolnych,
- drużyna musi oddać rzut do kosza w ciągu 12 sekund; gra na
zwłokę lub zaniechanie aktywnej gry jest błędem, jeżeli boisko nie jest
wyposażone w zegar odmierzający czas do rzutu i drużyna nie stara się
zakończyć akcji rzutem do kosza, sędzia udziela tej drużynie ostrzeżenia
rozpoczynając odliczanie ostatnich pięciu (5) sekund akcji,
- drużyna, która zdobędzie jako pierwsza 15 lub więcej punktów
wygrywa mecz przed upływem czasu (dotyczy regulaminowego czasu gry),
- jeżeli na koniec regularnego czasu gry wynik pozostaje
nierozstrzygnięty, zostanie rozegrana dogrywka; przed rozpoczęciem
dogrywki będzie miała miejsce jednominutowa przerwa,
- drużyna, która jako pierwsza zdobędzie 2 punkty w dogrywce,
wygrywa mecz,
- drużyna podlega karze za faule drużyny po tym, jak popełniła
6 fauli, faule popełnione w trakcie akcji rzutowej w polu wewnątrz łuku
będą karane jednym rzutem wolnym, a popełnione w trakcie akcji rzutowej z
pola za łukiem będą karane dwoma rzutami wolnymi,
- faule popełnione w trakcie akcji rzutowej, po której piłka
wpada do kosza po rzucie z gry, karane są dodatkowym jednym rzutem wolnym
lub dwoma (gdy rzut był zza łuku),
- gdy zespół nie ma zawodnika rezerwowego albo jeden z
zawodników musi zejść z boiska za przewinienie niesportowe lub z powodu
kontuzji, to zespół może dokończyć mecz w składzie dwóch zawodników,
- siódmy, ósmy i dziewiąty faul drużyny zawsze będzie karany
dwoma rzutami wolnymi, kolejne faule karane są dwoma rzutami oraz
posiadaniem piłki,
- nie przyznaje się rzutów za faul w ataku,
- zmiana posiadania piłki przez którąkolwiek z drużyn,
następująca po sytuacji martwej piłki (aut, faul), musi rozpocząć się
wymianą piłki (pomiędzy zawodnikami obrony oraz ataku) za łukiem, na
szczycie boiska (tzw. check ball),
- za faul techniczny przyznaje się jeden rzut wolny,
- za faul niesportowy przyznaje się dwa rzuty wolne,
- po ostatnim rzucie wolnym wynikającym z kary za faul
techniczny lub niesportowy gra zostanie kontynuowana poprzez wymianę piłki
za łukiem, na szczycie boiska (tzw. check ball);
- po celnym rzucie z gry lub ostatnim rzucie wolnym grę wznawia
drużyna, która nie zdobyła punktów, poprzez wy kozłowanie lub podanie
piłki do partnera znajdującego się poza łukiem,
- przeciwnik może bronić podczas wyprowadzania lub podawania
piłki za łuk (poza „półkolem bez szarzy”),
- po niecelnym rzucie z gry lub ostatnim rzucie wolnym, jeśli
drużyna ataku zbierze piłkę, może kontynuować grę; jeśli drużyna obrony
zbierze piłkę to musi wyprowadzić ją za łuk,
- po przechwyceniu lub zablokowaniu piłki należy wyprowadzić
piłkę za łuk,
- uważa się, że zawodnik znajduje się „za łukiem”, kiedy żadna
z jego stóp nie dotyka miejsca na boisku wewnątrz łuku ani łuku,
- w sytuacji rzutu sędziowskiego piłkę przyznaje się zawsze drużynie
broniącej,
- zawodnik, który popełni dwa faule niesportowe zostaje
zdyskwalifikowany, drużynie przeciwnej przyznaje się dwa rzuty wolne i
posiadanie piłki,
- zawodnik, który popełnił dwa (2) faule niesportowe (nie ma
zastosowania do fauli technicznych) zostanie zdyskwalifikowany przez
sędziów z udziału w meczu i może zostać zdyskwalifikowany z całego
wydarzenia przez organizatora.
- zmiany mogą być dokonane przez którąkolwiek z drużyn, podczas
gdy piłka staje się martwa, przed wymianą piłki pomiędzy zawodnikami
drużyny ataku i obrony (tzw. check-ball) lub przed rzutem wolnym; zmiany
mogą odbywać się jedynie poza linią końcową, naprzeciwko kosza i nie
wymagają one jakiegokolwiek działania ze strony sędziów,
- każda drużyna ma prawo do jednej, 30-sto sekundowej, przerwy
na żądanie; jakikolwiek zawodnik może poprosić o przyznanie przerwy na
żądanie podczas sytuacji martwej piłki,
III. Punktacja
Za wygrane spotkanie drużyna
otrzymuje 2 punkty, za przegrane 1 punkt, za walkower 0 punktów.
O kolejności zespołów decydują kolejno:
1. większa liczba zdobytych
punktów
2. jeżeli dwie (2) lub
więcej drużyn ma równą liczbę punktów po rozegraniu wszystkich meczów w
danej
grupie, to o kolejności miejsc decyduje (-ą) wynik (-i) meczu (-ów)
pomiędzy tymi drużynami.
Jeżeli liczba
punktów w meczach pomiędzy tymi drużynami wciąż jest taka sama,
klasyfikację ustala się według
poniższych zasad, w następującej kolejności:
a. decyduje
większa różnica koszy zdobytych do straconych w meczach pomiędzy
zainteresowanymi
drużynami.
b. decyduje większa
liczba koszy zdobytych w meczach pomiędzy zainteresowanymi drużynami.
c. decyduje
większa różnica koszy zdobytych do straconych we wszystkich meczach w danej
grupie.
d. decyduje
większa liczba koszy zdobytych we wszystkich meczach w danej grupie.
Jeżeli powyższe zasady w dalszym ciągu nie dają rozstrzygnięcia,
klasyfikację końcową ustala się w drodze
losowania.
Jeżeli jedna (1) lub więcej drużyn zostaje
sklasyfikowanych na którymkolwiek etapie zasad podanych
powyżej, to
procedury z punktu 2 stosuje się ponownie w stosunku do pozostałych
niesklasyfikowanych drużyn.